Tytuł projektu "Leśne Przedszkole"
Okres realizacji projektu: 01.01.2024 r. – 31.08.2025 r.
Wartość projektu: 1 300 044,00 PLN
Dofinansowanie: 1 168044,00 PLN
GŁÓWNY CEL PROJEKTU
Celem głównym projektu będzie zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieci z woj. podkarpackiego, powiatu mieleckiego, miasta Mielec, poprzez otwarcie 2 oddziałowego "Leśnego" przedszkola w Mielcu, utworzenie nowych 50 miejsc wychowania przedszkolnego dla 50 dzieci w tym 4 dzieci z niepełnosprawnością w pełni wyposażonego i dostosowanego oraz prowadzącego zajęcia w ramach podstawy programowej jak również specjalistyczne zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnych a także poprawa i podniesienie kwalifikacji/kompetencji zawodowych w okresie od 01.08.2024 r. do 31.08.2025 r. z zachowaniem trwałości min. do 31.08.2027r.
GRUPA DOCELOWA:
Liczba dzieci - 50 dzieci w tym 2 grupy przedszkolne
w tym liczba dzieci objętych indywidualnym programem terapeutycznym IPET- 2,3 osoby
Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie - 6
Liczba nauczycieli wspomagających - 1
MISJA I WIZJA INTEGRACYJNEGO LEŚNEGO PRZEDSZKOLA
Dzieci w leśnych przedszkolach wychowywane są w zgodzie z naturą i jej cyklami. Cała opieka i kształcenie przebiega w oparciu o poszanowanie otaczającego środowiska przyrodniczego, kulturowego i historycznego wszystkim tym, że dzieci cały rok i cały dzień spędzają na dworze, bez względu na pogodę..
Coraz więcej rodziców w Polsce interesuje się taką formą pracy z dziećmi, a idea z reguły spotyka się z ogromnym entuzjazmem. Ta koncepcja wychowawcza przywołuje wspomnienie dzieciństwa współczesnych 30–40-latków, obecnych rodziców przedszkolaków . Dzieciństwa z beztroską zabawą na podwórku, trzepakami, wojnami osiedlowymi, opieką nad młodszym rodzeństwem. To także wspomnienie ryzyka, jakie podejmowali, przygody bez szczególnego planu i scenariusza. Dzisiejsi rodzice dostrzegają, że współcześnie dzieci zostały pozbawione tych emocji i prawa do eksplorowania otaczającego je świata, spędzając czas na zajęciach dodatkowych lub w drodze na nie.
NATURALNE KORZYŚCI
Idea leśnych przedszkoli to również odpowiedź na poważny problem „zespołu deficytu natury” Dzieciaki są dziś świadome globalnych zagrożeń dla środowiska naturalnego, ale ich fizyczny kontakt i bliska relacja z przyrodą powoli odchodzą w zapomnienie” Sposobem na zapobieganie tym problemom jest przebywanie na świeżym powietrzu, co dodaje dziecku energii, buduje odporność, poprawia apetyt, reguluje sen oraz wzmacnia cały organizm. W czasie codziennych aktywności dziecka na dworze poprawia się motoryka, krążenie, wydolność układu oddechowego, ruchowego i mięśniowego. Dzięki obserwacji i doświadczeniu przyrody kształtuje się jego rozwój poznawczy – wyobraźnia, mowa, spostrzegawczość, pamięć wzrokowa i myślenie. Kontakt z naturą ma również pozytywny wpływ na wrażliwość, emocje oraz system wartości, .
CZAS NA EDUKACJĘ I LAS
Liczne zalety edukacji leśnej sprawiły, że model ten w mniejszym lub większym stopniu zaczął być wprowadzany w Polsce. Pozwala dziecku na : holistyczną edukacje, stwarzanie przestrzeni dla gier i zabaw w naturze, traktowanie dziecka jako odkrywcę i naśladowcę, postrzeganie zmysłowe oraz rozwój motoryczny jako najważniejszym fundamentem późniejszego procesu uczenia (się),
Dzieci z "Leśnego Przedszkola" będą większość czasu spędzać na podwórku, terenach zielonych, parku i w lesie. Powinno to skutkować większa odpornością , zmniejszeniem chorób , zmniejszeniem znacząco objawów alergii.(analiza danych innych przedszkoli działającym na bazie aktywności przyrodniczej). Myślę że prawdziwą jest myśl , że Przyroda – wychowuje i ekscytuje.
Nie będzie brakować tu tradycyjnych zajęć edukacyjnych czy np. nauki języka angielskiego, zajęcia artystyczne, rytmika , TUS, Przedszkole Leśne będzie realizować przedszkolną podstawę programową, tyle że w bardziej atrakcyjnym otoczeniu i w bardziej kreatywny sposób.
REZULTATY:
-utworzenie 50 nowych miejsc w integracyjnym OWP, -oraz poprawa i podniesienie kompetencji/kwalifikacji 6 nauczycieli
Dla osiągnięcia rezultatów zaplanowano realizację następujących zadań:
1. Adaptacja i wyposażenie przedszkola
2. Zatrudnienie nauczycieli, kadry wspomagającej, specjalistów do prowadzenia zajęć m.in. zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne, zatrudnienie logopedy i psychologa, psychoterapety
3. Zapewnienie dzieciom zajęć zgodnych z podstawą programową i specjalistycznych zajęć dodatkowych.
4. Zapewnienie pełnego wyżywienia.
5. Sfinansowanie dla nauczycieli podniesienia/poprawy ich kompetencji/kwalifikacji zawodowych.