STATUT
NIEPUBLICZNEGO INTEGRACYJNEGO
LEŚNEGO PRZEDSZKOLA
W MIELCU
MIELEC 2024r.
Spis treści
Rozdział 1
Postanowienia ogólne……………………………………………………………………………..3
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola……………………………………………………………………….4
Rozdział 3
Organy przedszkola……………………………………………………………………………...11
Rozdział 4
Organizacja działalności przedszkola…………………………………………………………..14
Rozdział 5
Zasady odpłatności……………………………………………………………………………....17
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola…………………………………………………….17
Rozdział 7
Prawa i obowiązki dzieci………………………………………………………………………...22
Rozdział 8
Prawa i obowiązki rodziców………………………………………………………………...…..23
Rozdział 9
Zasady przyjęć dzieci do przedszkola………………………………………………………..…24
Rozdział 10
Postanowienia końcowe………………………………………………………………………….26
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
- Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Niepubliczne Integracyjne Leśne Przedszkole w Mielcu;
2) dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Niepublicznego Integracyjnego Leśnego Przedszkola w Mielcu;
3) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
4) nauczycielach - należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach pedagogicznych w Niepublicznym Integracyjnym Leśnym Przedszkolu Integracyjnym w Mielcu;
5) radzie - należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Niepublicznego Integracyjnego Leśnego Przedszkola w Mielcu;
6) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną – Natalię Grzesik, ul. Wiejska 61; 39-300 Mielec.
7) organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty w Rzeszów;
8) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Niepublicznego Integracyjnego Leśnego Przedszkola w Mielcu;
9) podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinno posiadać dziecko po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego, jakim jest przedszkole;
10) programie wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Ustaloną nazwą używaną jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu jest: Niepubliczne Integracyjne Leśne Przedszkole w Mielcu;
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Mielcu, w budynku przy ulicy Wiejskiej 31.
- Organem prowadzącym przedszkole jest osoba fizyczna - Natalia Grzesik; ul. Wiejska 61; 39-300 Mielec.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podkarpacki Kurator Oświaty
w Rzeszowie.
- Przedszkole używa pieczęci:
Niepubliczne Integracyjne Leśne Przedszkole w Mielcu
Grzesik Natalia
- Wiejska 61
39-300 Mielec
REGON 381299400, NIP 817-218-9944
Tel. 535 024 731
- Nazwa Przedszkola na tablicy urzędowej brzmi: Niepubliczne Integracyjne Leśne Przedszkole w Mielcu.
- Przedszkole jest placówką niepubliczną, która:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniając podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie i opiekę w czasie określonym przez organ prowadzący;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- realizuje swoje zadania w oparciu o zasady etyczne.
- Przedszkole działa na podstawie:
1) Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. 2016 poz. 1943 z późn.zm.);
2) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – przepisy wprowadzające Ustawę – prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017 r. poz. 60 i 949);
3) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz.U.z 2017 r. poz.59 ze zm.) i przepisów wykonawczych do tej Ustawy;
6) Wpisu placówki do ewidencji placówek oświatowych prowadzonych przez Urząd Gminy w Mielcu.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
- 2
- Przedszkole jako placówka, realizuje cele i zadania określone w prawie oświatowym, przyjmując za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
- Przedszkole towarzyszy dziecku w drodze życia i wspomaga je w tworzeniu jego własnej niepowtarzalnej osobowości, w oparciu o kulturę i wartości chrześcijańskie.
- Przedszkole realizuje swe zadania w ścisłej współpracy z rodzicami dziecka oraz osobami i instytucjami wspierającymi działalność przedszkola.
- Celem wychowawczym przedszkola jest pełny rozwój dziecka jako osoby – w myśl zasad personalizmu i pedagogiki chrześcijańskiej.
- Przedszkole przygotowuje dziecko do nauki w szkole.
- Przedszkole realizuje zadania wynikające z powyższych celów poprzez:
- objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju;
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
- Przedszkole realizuje zadania według następujących obszarów edukacyjnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
- wychowanie przez sztukę – muzyka; różne formy aktywności muzyczno – ruchowej (śpiew, gra, taniec);
- wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym;
- umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym - nowożytnym nie dotyczy:
1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.127 ust. 19 pkt 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym - nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- 3
1.Podstawowymi formami działalności wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola są:
1) zajęcia edukacyjne;
2) zabawy zorganizowane i dowolne w przedszkolu oraz w plenerze;
3) twórczość artystyczna;
4) spacery i wycieczki;
5) uroczystości i imprezy przedszkolne;
6) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i specjalistyczne wspomagające rozwój dzieci;
7) czynności porządkowe i samoobsługowe;
8) zajęcia dodatkowe.
- Realizowane programy edukacyjne są zgodne z misją i koncepcją pracy przedszkola.
Dzieci w leśnych przedszkolach wychowywane są w zgodzie z naturą i jej cyklami. Cała opieka i kształcenie przebiega w oparciu o poszanowanie otaczającego środowiska przyrodniczego, kulturowego i historycznego wszystkim tym, że dzieci cały rok i cały dzień spędzają na dworze, bez względu na pogodę.
Coraz więcej rodziców w Polsce interesuje się taką formą pracy z dziećmi, dzieciństwa połączonego z beztroską zabawą na podwórku, trzepakami, wojnami osiedlowymi, opieką nad młodszym rodzeństwem. To także wspomnienie ryzyka, jakie podejmowali, przygody bez szczególnego planu i scenariusza. Dzisiejsi rodzice dostrzegają, że współcześnie dzieci zostały pozbawione tych emocji i prawa do eksplorowania otaczającego je świata, spędzając czas na zajęciach dodatkowych lub w drodze na nie.
- 4
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu
oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.;
4) współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeby konsultacje i pomoc.
- Podczas pobytu w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza jego terenem dzieci pozostają nieustannie pod opieką osoby dorosłej - nauczyciela lub (w wyjątkowych sytuacjach) pomocy wychowawcy, którzy odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
- Zasady organizacji spacerów i wycieczek w przedszkolu są określane w odrębnym regulaminie.
- W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, jedynie wynikające z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- W sytuacji pogarszania się stanu zdrowia dziecka, nauczycielka lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W nagłych sytuacjach wzywane jest pogotowie z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
- 5
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana na zasadach określonych w odrębnych przepisach w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w publicznych przedszkolach.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
- Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania i emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka,
2) rodziców dziecka,
3) dyrektora przedszkola,
4) nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dziećmi,
5) poradni,
6) pomocy nauczyciela,
7) asystenta nauczyciela,
8) pracownika socjalnego,
9) asystenta rodziny,
10) kuratora sądowego.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana podczas bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć specjalistycznych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
4) porad i konsultacji.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, zadania z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
- W przypadku gdy w wyniku udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor za zgodą rodziców dziecka, może wystąpić do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Liczbę dzieci podczas zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej określają przepisy w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach.
- Nauczyciele i specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień i zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora.
- Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z jego rodzicami i – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami.
- O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola niezwłocznie informuje pisemnie rodziców dziecka.
- Do zadań nauczycieli oraz specjalistów w przedszkolu należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się;
3) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu, prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Zadaniem pedagoga i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci;
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci, wspieranie nauczycieli innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci, wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 6
- W miarę możliwości przedszkole udziela pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
- Pomoc materialna udzielana wychowankom może mieć następujące formy:
1) rzeczową;
2) zwolnienia lub obniżenia opłat za przedszkole;
3) pomocy w załatwieniu wsparcia ze strony administracji samorządowej;
4) pomoc charytatywną;
5) pomoc zorganizowaną w ramach wspólnoty przedszkola.
- 7
- Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola opiera się na następujących
zasadach:
1) rodzice mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola;
2) dopuszcza się przyprowadzane i odbierane dziecka przez inne osoby, które mają zdolność do czynności prawnych (w myśl Kodeksu cywilnego - osoby od 13 lat), upoważnione na piśmie przez rodziców;
3) upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby wyznaczonej do odbioru dziecka, serię i nr dowodu osobistego, własnoręczne podpisy rodziców;
4) upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do nauczyciela danej grupy i pozostają w dokumentacji przedszkola;
5) rodzice przyprowadzający dziecko do przedszkola, zobowiązani są do oddania go bezpośrednio pod opiekę nauczyciela;
6) przekazanie dziecka pod opiekę przedszkola, odbywa się w momencie przywitania dziecka z nauczycielem;
7) od chwili przekazania dziecka nauczyciel ponosi odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;
8) dziecko wydaje się tylko tym osobom, które są w stanie zapewnić mu pełne bezpieczeństwo podczas powrotu do domu;
9) przekazanie dziecka przez nauczyciela rodzicowi lub osobie upoważnionej do jego odbioru, odbywa się w chwili przywitania dziecka z wymienionymi wyżej osobami;
10) od momentu przekazania dziecka, osoba odbierająca dziecko ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;
11) w przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola w godzinach pracy przedszkola (sytuacje losowe), rodzice lub osoby upoważnione, zobowiązani są do szybkiego poinformowania przedszkola o zaistniałym przypadku oraz uzgodnienia sposobu odbioru dziecka;
12) w czasie oczekiwania na odbiór dziecka nauczycielka zapewnia opiekę nad dzieckiem.
- Życzenia rodziców, dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądowe.
- Za zgodą i odpłatnością rodziców, dzieci mogą być w przedszkolu ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- 8
- Za pisemną zgodą rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Zajęcia te uwzględniają potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma zależą od potrzeb rodziców oraz możliwości organizacyjnych przedszkola.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola po wcześniejszej konsultacji z radą pedagogiczną.
- Rodzaj oraz terminy zajęć dodatkowych podawane są do wiadomości rodziców na zebraniu organizacyjnym, na stronie internetowej przedszkola lub na tablicy ogłoszeń.
- Zajęcia dodatkowe organizowane są na podstawie umowy zawartej między przedszkolem, a instytucjami lub osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje.
Rozdział 3
Organy przedszkola
- 9
- Organami przedszkola są:
- organ prowadzący
- dyrektor;
- rada pedagogiczna.
- Przedszkolem kieruje dyrektor, powołany przez organ prowadzący, reprezentowany przez osobę fizyczną Natalię Grzesik, przy uwzględnieniu warunków wymaganych odrębnymi przepisami.
- Organ prowadzący jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu dyrektora, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
4) W zakresie spraw administracyjno – gospodarczych oraz biurowych:
- a) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą
przedszkola;
- b) organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i inny sprzęt;
- e) organizowanie przeglądów technicznych pomieszczeń przedszkolnych oraz
prac konserwacyjno – remontowych.
5) W zakresie spraw finansowych :
- a) to organ prowadzący dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystywanie.
- Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) W zakresie spraw związanych bezpośrednio z działalnością podstawową przedszkola:
- a) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola, przenoszenie ich między oddziałami oraz w sprawach skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola;
- b) kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- c) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- d) dopuszczanie w przedszkolu do użytku programów edukacyjnych;
- e) koordynacja prac rady pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących;
- f) współpraca z radą pedagogiczną, rodzicami, organem prowadzącym oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny;
- g) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju;
- h) powierzanie nauczycielom opieki nad oddziałami;
- i) przydzielanie nauczycielom stałych i dodatkowych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- j) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- k) przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informowanie o działalności przedszkola;
- l) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach;
- m) troska o tworzenie właściwej atmosfery pracy w przedszkolu;
- n) planowanie i zapewnianie nauczycielom pomocy w realizacji ich zadań i doskonalenia zawodowego, zgodnego z charakterem przedszkola;
- o) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy;
- p) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- q) kontrolowanie spełniania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- r) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola.
2) W zakresie spraw organizacyjnych :
- a) przygotowanie projektu planu pracy przedszkola;
- b) opracowanie arkusza organizacji przedszkola;
- c) ustalenie ramowego rozkładu dnia pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej.
3) W zakresie spraw finansowych :
- a) to organ prowadzący dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystywanie.
4) W zakresie spraw administracyjno – gospodarczych oraz biurowych:
- a) organizowanie i nadzorowanie kancelarii przedszkola;
- b) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli;
5) W zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych :
- a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- b) egzekwowanie przestrzegania ustalonego w przedszkolu porządku oraz
dbałości o czystość i estetykę przedszkola.
- Dyrektor na czas swojej nieobecności wyznacza na piśmie nauczyciela, który przejmuje odpowiedzialność za placówkę.
- 10
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Rada pedagogiczna, w ramach kompetencji stanowiących, opracowuje i uchwala:
1) statut przedszkola, po pozytywnym zaopiniowaniu projektu przez organ prowadzący;
2) plan pracy przedszkola na dany rok;
3) eksperymenty pedagogiczne, które mogą być realizowane na terenie przedszkola;
4) organizację wewnętrznego doskonalenia zawodowego i plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) organizację wczesnego wspomagania;
6) skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
7) ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy przedszkola, w tym ramowy rozkład dnia i tygodniową siatkę godzin nauczycieli;
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
3) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć na rzecz przedszkola, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych;
4) programy edukacyjne zgłaszane do realizacji w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna wnioskuje w sprawach dotyczących:
1) doskonalenia organizacji pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej;
2) odwołania nauczyciela z funkcji dyrektora;
3) oceny pracy nauczyciela.
- Nauczyciele i inne osoby biorące udział w zebraniach rady pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania poruszanych na nich spraw.
- Organ prowadzący wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeżeli jest ona niezgodna z prawem.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor powiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- 11
- Nieporozumienia i spory w przedszkolu w pierwszej kolejności rozstrzyga dyrektor poprzez:
1) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
2) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień;
3) mediacje;
4) umożliwianie stronom spotkania się na neutralnym gruncie.
- W przypadku braku kompromisu pomiędzy stronami głos decydujący należy do organu prowadzącego.
Rozdział 4
Organizacja działalności przedszkola
- 12
- Przedszkole jest dwuoddziałowe.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 roku do 6 lat.
- Dzieci od 6 roku życia są objęte rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
- Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria ich indywidualnych potrzeb, zainteresowań, uzdolnień , itp.
- Dyrektor powierza oddział opiece nauczyciela pracującego w układzie godzin podanych w arkuszu organizacji przedszkola.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- W każdej sali zajęć znajduje się krzyż oraz godło.
- 13
- Przedszkole integracyjne przeznaczone jest dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
- Wśród dzieci niepełnosprawnych mogą być dzieci z różnymi problemami rozwojowymi i o różnym stopniu ich głębokości:
- dzieci upośledzone w stopniu lekkim i umiarkowanym,
- dzieci z zaburzeniami narządów ruchu, w tym dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- dzieci z zaburzeniami w rozwoju emocjonalnym,
- dzieci z chorobami somatycznymi,
- dzieci o nieharmonijnym rozwoju ( z problemami w zakresie percepcji, motoryki, mowy, myślenia pojęciowego, dzieci z tzw. mikrodefektami rozwoju).
- Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady grupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
- W przedszkolu dodatkowo zatrudnieni są specjaliści, którzy prowadzą pracę indywidualną z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ich rodzicami.
- W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną.
- W przedszkolu na prośbę rodziców dzieci niepełnosprawnych może być zorganizowana opieka doraźna dla dzieci, które korzystają z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- 14
- Arkusz organizacji przedszkola opracowuje dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii
rady pedagogicznej.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład
zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych. Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
1) liczbę oddziałów; liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach; tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone;
2) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
3) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
4) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach, oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
5) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
6) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
- 15
- Ustalany przez dyrektora ramowy rozkład dnia podawany jest do informacji rodziców na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej przedszkola.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych przedszkola.
- 16
- Nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest bezpłatne.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, programy wpisane w przedszkolny zestaw programów oraz roczny plan pracy przedszkola.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć, w tym zajęć prowadzonych dodatkowo, dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) z dziećmi w wieku 2,5, 3 - 4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi od 5 lat – około 30 minut.
- 17
- Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej z wychowankami w danym roku szkolnym.
- Fakt prowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza się własnym podpisem.
- Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniona:
1) przedstawicielom organu prowadzącego;
2) przedstawicielom organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) rodzicom na ich życzenie, w części dotyczącej informacji o dziecku;
4) pracownikom naukowym i studentom, za zgodą dyrektora - w zakresie badań prowadzonych na terenie przedszkola, w obecności Dyrektora Przedszkola lub osoby przez niego wskazanej.
- 18
- Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Terminy przerw podane są w arkuszu organizacji przedszkola.
- Rodzice informowani są o terminach przerw na początku roku szkolnego.
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 600 do 1700 od poniedziałku do piątku.
- Podstawa programowa jest realizowana od godz. 800- 1400
ROZDZIAŁ 5
ZASADY ODPŁATNOŚCI
- 19
- Środki na działalność przedszkola pochodzą z projektu unijnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami do 31 VIII 2025r. Po tym terminie dalsze środki będą pochodzić z opłaty stałej i subwencji z Urzędu Miasta.
- Środki są przekazywane na konto przedszkola i podlega rozliczeniu.
- Rodzice ponoszą odpłatność za wyżywienie dzieci. Dzieci otrzymują w przedszkolu
4 posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek.
- W przypadku usprawiedliwionej przez rodziców nieobecności dziecka, przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową, pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych (od trzech dni nieobecności).
- Wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący w porozumieniu z księgową, na podstawie aktualnych cen
- Opłaty za przedszkole pobierane są z góry, w ustalonych dniach.
ROZDZIAŁ 6
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- 20
- Organ prowadzący zatrudnia w przedszkolu dyrektora, personel pedagogiczny i pomocniczy.
- Zatrudnienie wszystkich pracowników przedszkola odbywa się na podstawie Kodeksu Pracy.
- Pracownicy przedszkola troszczą się, by dawać dzieciom dobry przykład.
- Nauczyciele prowadzą pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programami edukacyjnymi dopuszczonymi do użytku zgodnie z obowiązującym prawem oraz odpowiadają za wyniki tej pracy.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas
pobytu w przedszkolu, poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów, itp.
2) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej;
3) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z przydziałem czynności;
4) otoczenie indywidualną opieką każdego dziecka, wspieranie jego rozwoju psychofizycznego, zdolności i zainteresowań;
5) prowadzenie i dokumentowanie obserwacji i diagnoz pedagogicznych;
6) stosowanie twórczych metod nauczania i wychowania, dostosowanych
do potrzeb i możliwości dzieci,
7) współdziałanie z rodzicami w sprawach opieki, wychowania i nauczania dzieci w celu:
- a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
- b) ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka w domu i w przedszkolu,
- c) włączanie rodziców w działalność przedszkola,
8) przestrzeganie prawa rodziców (prawnych opiekunów ) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego, realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
9) organizowanie w ciągu roku spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
10)współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną,
11) planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz samodoskonalenie,
12) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz
troska o estetykę pomieszczeń przedszkola,
13) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
14) realizacja stałych dodatkowych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego,
15) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki,
16) realizacja stałych dodatkowych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
17) troska o właściwą atmosferę w miejscu pracy.
- Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszystkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci.
- Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i statutem.
- Nauczyciele maja prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- 20
- W przedszkolu zatrudnieni mogą być dodatkowo nauczyciele ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, a w szczególności udzielania pomocy nauczycielom w zakresie doboru treści programowych i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz prowadzenia i organizowania różnego rodzaju form pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz zajęć rewalidacji indywidualnej.
- W zależności od potrzeb dzieci niepełnosprawnych nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym powinien:
- diagnozować potrzeby i oceniać możliwości dziecka,
- prowadzić zajęcia integrujące grupę;
- prowadzić indywidualne zajęcia grupowe i wyrównawcze oraz w miarę kwalifikacji zajęcia specjalistyczne uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne dziecka;
- powinien prowadzić działania zmierzające do integracji i bezpiecznego funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego w społeczności przedszkolnej.
- 21
- Dla realizacji programu pracy z dziećmi w oddziałach integracyjnych konieczne jest zatrudnienie wysoko kwalifikowanej kadry specjalistów pracujących jako cały zespół wychowawczo- terapeutyczny
- psycholog,
- logopeda,
- pedagog specjalny,
- inni konsultanci specjalistyczni.
- Specjaliści prowadząc zajęcia grupowe i indywidualne dobierają nowoczesne metody i formy pracy z dziećmi.
- Zatrudnienie kadry specjalistów odbywa się według potrzeb placówki wynikających z projektu organizacji przedszkola w danym roku szkolnym.
- 22
- Psycholog w przedszkolu otacza opieką wszystkie uczęszczające dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w grupach integracyjnych oraz dzieci sześcioletnich. W szczególności do zadań psychologa należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron dziecka;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka;
- wspieranie wychowawców grup w działaniach wynikających z programu wychowawczego przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach;
- współuczestnictwo w tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych, prowadzenie zajęć terapeutycznych, kompensacyjno – wyrównawczych;
- współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa psychologicznego dla rodziców;
- prowadzenie warsztatów psychologicznych dla nauczycieli;
- udział w komisji kwalifikacyjnej przyjmującej dzieci do grup integracyjnych;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Logopeda pracujący w przedszkolu zobowiązany jest do:
- zapoznania się z dokumentacją dziecka w szczególności: z kartą dziecka niepełnosprawnego, oceną postępu w rozwoju dziecka, orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, kartą obserwacji prowadzoną przez nauczyciela;
- diagnozowania zaburzeń mowy u wszystkich dzieci;
- kwalifikowania dzieci do zajęć terapeutycznych;
- ustalania programów terapeutycznych dostosowanych do możliwości psychofizycznych dziecka;
- w ramach opieki specjalistycznej wspomaga rozwój dziecka w szczególności poprzez korygowanie odchyleń od normy w zakresie rozwoju mowy i sprawności komunikacyjnych oraz prowadzi działania profilaktyczne, które mają na celu zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy;
- pomoc logopedyczna może być organizowana w formie zajęć grupowych oraz indywidualnych;
- logopeda – w ramach swojej pracy prowadzi doradztwo pedagogiczno – logopedyczne zatrudnionym w przedszkolu nauczycielom;
- współpracuje z zatrudnionymi w przedszkolu specjalistami, nauczycielami, uczestniczy w posiedzeniach zespołu diagnostyczno – terapeutycznego, radach pedagogicznych;
- ściśle współpracuje z rodzicami w celu zminimalizowania zaburzeń rozwojowych w zakresie mowy u dzieci;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy:
- zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z kartą dziecka niepełnosprawnego, oceną postępu w rozwoju dziecka, orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, kartą obserwacji prowadzoną przez nauczyciela;
- wstępna obserwacja i diagnoza dziecka oraz konsultacje z zespołem specjalistów;
- przygotowanie indywidualnego programu dla każdego dziecka, modyfikacja tego programu wraz z rozwojem i postępami dziecka udokumentowanymi w arkuszach obserwacji;
- praca z dziećmi w ramach pracy korekcyjno- kompensacyjnej;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych;
- wspomaganie rozwój dziecka w szczególności poprzez korygowanie odchyleń od normy;
- wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania;
- tworzenie właściwej atmosfery sprzyjającej akceptacji dzieci niepełnosprawnych przez kolegów;
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji pedagogicznej.
- 24
- W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi, którzy przyczyniają się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną, sumienną pracę w trosce o dobro dziecka.
- Pracownicy administracji i obsługi współuczestniczą w procesie wychowawczo- opiekuńczym m.in. poprzez:
1) troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu
dzieci w przedszkolu;
2) współdziałanie z nauczycielami w tworzeniu przyjaznego klimatu przedszkola;
3) usuwanie lub zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń,
mających wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
- Do obowiązków pracowników przedszkola należy:
1) dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia Przedszkola,
2) odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy,
3) dbanie o zabezpieczenie budynku przed kradzieżą.
- Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
- wykonywania wszelkich czynności poleconych przez organ prowadzący i dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb placówki,
- troszczenia się o mienie placówki,
- nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym i niezatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych i upoważnionych czynników społecznych,
- przestrzegania dyscypliny pracy, polegającej na:
- realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, punktualności i obecności na stanowisku pracy w wyznaczonym czasie;
- codziennym podpisywaniu listy obecności,
- zgłaszaniu u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy w pierwszym dniu a w ciągu 7 dni dostarczenie zwolnienia lekarskiego,
- wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie,
- zgłaszaniu administracji przedszkola zaistniałych szkód w sprzęcie,
- czystym i nienagannym ubiorze na terenie przedszkola
- poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę do przyjęcia i wykonywania pracy,
- przestrzegania przepisów bhp i ppoż.
- przestrzegania przepisów HACCP.
- Wszyscy pracownicy przedszkola są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków.
- Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika.
ROZDZIAŁ 7
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
- 25
- Warunki pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.
- Wszystkie dzieci mają prawo do:
- zabaw i działania w bezpiecznych warunkach;
- opieki, taktu, cierpliwości, życzliwości i pomocy ze strony całego personelu placówki jak i wszystkich osób przebywających na jej terenie;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze;
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- wyboru zadań i sposobów ich rozwiązania, współdziałania z innymi;
- możliwości zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw;
- swobodnego wyboru miejsca i partnera zabawy, o ile spełniają warunki bezpieczeństwa;
- nagradzania wysiłku i osiągnięć;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
- codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe;
- formułowania i wyrażania własnych poglądów i ocen, zadawania trudnych pytań (na które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź);
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, oraz rezygnacji ze spożywania potraw, na które nie mają ochoty;
- nauki regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego.
- 25
- Do obowiązków Dziecka należy:
- poszanowanie nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych;
- poszanowanie godności osobistej innych dzieci i dorosłych;
- stosowanie się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę i ustalonych przez dzieci wspólnie z nauczycielką;
- włączanie się do prac porządkowych w sali, w ogrodzie po zajęciach lub zabawie;
- poszanowanie zabawek i sprzętu znajdującego się na terenie przedszkola;
- wykonywanie czynności samoobsługowych na miarę indywidualnych możliwości.
ROZDZIAŁ 8
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- 27
- Rodzice mają prawo do :
- uznania ich prymatu jako pierwszych nauczycieli swoich dzieci;
- uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i trudności;
- zapoznania się z programem oraz z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi danej grupy;
- wnioskowania i wyboru zajęć dodatkowych oferowanych przez przedszkole;
- uzyskania porad w sprawach wychowania dzieci i pomocy w uzyskaniu opieki specjalistycznej;
- zgłaszania uwag i propozycji, dotyczących organizacji pracy przedszkola nauczycielom i dyrektorowi placówki.
- 27
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty i pomoce;
- regularna i stała współpraca z nauczycielem, pod którego opieką znajduje się ich dziecko;
- punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub upoważnienie na piśmie osoby, która ma zdolność do czynności prawnych (pod pojęciem przyprowadzania rozumie się oddanie dziecka bezpośrednio pod opiekę nauczyciela);
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
- respektowanie czasu pracy przedszkola;
- zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia dziecku objętemu rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
- informowanie na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerach kontaktowych, itp.;
- angażowanie się w życie przedszkola.
- 28
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego
- Współpracę z rodzicami przedszkole realizuje m.in. poprzez:
- spotkania indywidualne i grupowe;
- angażowanie rodziców w proces edukacyjny przedszkola;
- zajęcia otwarte;
- biuletyn informacyjny;
- stronę internetową;
- organizację imprez i uroczystości;
ROZDZIAŁ 9
ZASADY REKRUTACJI DZIECI DO PRZEDSZKOLA
- 29
- Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. W przedszkolu obowiązuje Regulamin rekrutacji dzieci do przedszkola.
- Nabór do przedszkola odbywa się w terminie ustalonym corocznie przez organ prowadzący.
- Kryteria naboru do przedszkola określa Ustawa o Systemie Oświaty oraz regulamin Niepublicznego Integracyjnego Leśnego Przedszkola w Mielcu dotepny u Dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 30
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 31
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2024 r.
Niniejszy Statut został przyjęty Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr1 /2024 - z dnia 30 sierpnia 2024r.